Przejdź do treści

Cardio – lepiej wykonać je przed czy po treningu?

Czy można łączyć robienie siły z aerobami?

Łączenie w ramach pojedynczej jednostki treningowej cardio z treningiem siłowym może być źródłem wymiernych korzyści dla naszej sylwetki, jednakże nie zawsze jest to dobry pomysł – to, czy ewentualnie można łączyć ze soba te dwie formy treningów jest ściśle uzależnione od czynników takich jak długość treningu, jego intensywność, stosowane przy wysiłku obwodowym obciążenia, ale w głównej mierze odpowiedź na to pytanie będzie stanowił cel treningowy, który stawiasz przed sobą. Jeśli to, do czego dążysz pozwala Ci na połączenie obu treningów, musisz dobrze zastanowić się nad tym, czy wolisz zrobić cardio przed czy po treningu.

Jedynym uzasadnionym przypadkiem łączenia ze sobą cardio i treningu siłowego jest etap redukcji, kiedy naszym głównym celem jest spalenie możliwie największej ilości tkanki tłuszczowej. Wplecenie paru sesji aerobowych w tygodniu pozwoli szybciej znacznie obniżyć masę ciała i pozbyć się niepożądanego “fatu”. Jeśli jednak za cel stawiamy sobie uzyskanie suchej masy mięśniowej, jej wyrzeźbienie czy rozbudowę, sprawy wyglądają zupełnie inaczej, zwłaszcza, jeśli tempo w którym “rośniemy” nie jest zbyt szybkie. Uruchamiane w trakcie obu form wysiłku enzymy i hormony wykluczają się wzajemnie, a co za tym idzie, jeśli je połączymy, możemy niechcący rozbijać tkankę mięśniową, na której przyrostach tak bardzo nam zależy.

Cardio przed czy po treningu?

Każda z tych wersji ma swoich zwolenników. O ile nie przesadzimy z długością i intensywnością treningu, cardio może stanowić dobry element rozgrzewki, istotne jest jednak zachowanie umiaru w tej kwestii, ponieważ zbyt duży wysiłek przeznaczony na skoki na skakance czy bieg na bieżni sprawią, że nasza siła mięśniowa znacznie obniży się w trakcie właściwej części treningu, co przełoży się bezpośrednio na jego wydajność i efekty.

Zauważa się również u osób preferujących cardio jako wstęp do właściwego treningu utrzymujące się długo po zakończeniu wysiłku zwiększone ilości kinazy kreatynowej, a także obniżony poziom testosteronu we krwi. Przekłada się to na spowolnienie procesu regeneracji organizmu.

Wykonanie treningu cardio po ukończeniu właściwego treningu siłowego to rozwiązanie zalecane osobom, których głównym celem jest możliwie maksymalna redukcja nadmiaru zalegającej tkanki tłuszczowej. Należy mieć na uwadze fakt, że rozwiązanie to nie będzie efektywne jeśli naszym celem jest posiadanie wielkiej, imponującej muskulatury.

Jak widać, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy powinno się wykonywać cardio przed czy po treningu siłowym, jako że jest to ściśle uzależnione od celów, które przed sobą stawiamy.